Eiwitten eten, hoe belangrijk is dat?

Eiwitrijke voeding

Eiwitten

Waarom zou je meer eiwitten moeten eten?

Het zijn de bouwstenen van letterlijk al je lichaamsweefsels. Denk aan je spieren en huid, maar ook organen, haren, hormonen en allerlei andere regelstofjes zijn opgebouwd uit eiwitten.

Om al deze lichaamsweefsels in optimale conditie te houden heb je eiwitten nodig in je voeding. Dierlijke voedingsmiddelen zijn het rijkste aan eiwit, bijvoorbeeld (mager) vlees, vis, kwark, kaas en eieren. Peulvruchten en noten behoren tot de plantaardige eiwitbronnen, ze bevatten echter naast eiwit respectievelijk ook behoorlijk wat koolhydraten/vet.

Eiwitrijke voeding als eetlustremmer?

Onderzoeken tonen aan dat eiwitten zowel je stofwisseling verhogen als je eetlust verminderen. Omdat het je lichaam relatief veel energie kost om ze te verbranden, kan een eiwitrijk dieet het aantal verbrande calorieën verhogen met 5 tot 10% per dag. Als je normaal gesproken 2000 calorieën op een dag eet, kan je dus 100 tot 200 kcal per dag meer verbranden door koolhydraten en vetten te vervangen door eiwitrijke voedingsmiddelen.

De verzadigende werking ervan zorgt er ook nog eens voor dat je automatisch minder gaat eten. Met andere woorden, je kunt super makkelijk je calorieverbranding verhogen en calorie-inname verminderen door simpelweg meer eiwitten te eten.

Eiwitrijke voeding eten helpt niet alleen bij gewicht verliezen, het voorkomt ook dat je weer aankomt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu