Wat zijn gezonde broodvervangers?

brood vervangersSteeds meer mensen eten minder brood of proberen er zelfs helemaal niets meer van binnen te krijgen. Dat kan een heel gezonde keuze zijn, maar vaak is het wel even puzzelen om te bedenken wat je dan als broodvervanger gaat eten! Bovendien is het belangrijk om niet te vergeten dat brood wel degelijk gezonde stoffen levert, die je nu ergens anders vandaan zult moeten halen. Eet jij minder brood en vraag je je af wat de beste broodvervangers zijn?  Ik heb een paar goede en gezonde suggesties voor je!

Waarom geen brood?

Brood is zeker niet altijd een ongezonde keuze, laten we dat voorop stellen. Wanneer je voor volkoren brood kiest, bij voorkeur biologisch, kan dat prima een onderdeel van een gezond dieet vormen, zeker wanneer je er niet overdreven veel van eet. Waarom kiezen veel mensen er dan toch voor om het uit hun voedingspatroon te schrappen?

Allereerst is het een snelle manier om de hoeveelheid koolhydraten in je dieet flink terug te brengen wanneer je relatief meer eiwitten en vetten wilt gaan eten. Daarnaast zijn veel mensen overgevoelig voor tarwe: ze krijgen er bijvoorbeeld een opgeblazen buik of een geïrriteerde huid van. Herken je die klachten, dan kan het het proberen waard zijn om eens brood te minderen om te kijken wat voor effect dit op je heeft.

Gezonde broodvervangers

Wanneer je brood door andere voedingsmiddelen wilt vervangen, is het belangrijk om te weten wat er eigenlijk allemaal aan nuttige stoffen in brood zitten. Het is immers de bedoeling dat je die voedingsstoffen in het vervolg ergens anders vandaan kunt halen! Volkorenbrood levert vooral nuttige vezels die ervoor zorgen dat je bloedsuiker stabiel blijft. Het advies is om dagelijks zo’n 30-40 gram vezels binnen te krijgen. Vezels zitten o.a. in groente en fruit, peulvruchten, maar bijvoorbeeld ook in chiazaad en lijnzaad.

Daarnaast bevat brood verschillende B-vitamines en enkele belangrijke materialen, zoals natrium, kalium en ijzer. Ten slotte is er nog foliumzuur, dat je bloed gezond houdt en verder vooral voor zwangere vrouwen van belang is. Groente en fruit bevat veel foliumzuur, wanneer je minder brood eet is het dus verstandig om hier in ieder geval voldoende van te eten.

Andere granen

Een relatief eenvoudige manier om vezels en mineralen binnen te blijven krijgen, is door over te stappen op andere granen waar je mogelijk minder gevoelig voor bent. Andere broodsoorten als roggebrood en speltbrood kunnen daarbij een optie zijn, maar let wel goed op de ingrediënten: vaak bestaat alsnog een groot deel van het product uit tarwe, omdat dat nu eenmaal een goedkopere optie is.

Verder kun je voor havermout kiezen, een heel geschikte broodvervanger, die ook veel vezels bevat. Let wel op: als je specifiek minder brood gaat eten om minder koolhydraten binnen te krijgen, zijn deze alternatieven geen heel goede keus. Alle granen bevatten namelijk nog steeds veel koolhydraten.

Soepen en salades

Broodvervangers die voor de lunch heel geschikt zijn, zijn maaltijden die vooral uit groenten bestaan. Daarbij zijn vooral salades en soepen handig: die zijn snel klaar te maken en makkelijk mee te nemen naar bijvoorbeeld werk of school. Groenten leveren flink wat vezels, die je zoals gezegd hard nodig hebt wanneer je minder brood gaat eten.

Daarnaast zijn vooral de donkergroene bladgroenten echte vitamine- en mineralenbommen, en eigenlijk alle groenten leveren zelfs nog veel meer gezonde stoffen dan brood zou doen. Voeg verder bijvoorbeeld peulvruchten toe voor extra eiwitten en vezels, en je hebt goede broodvervangers waarmee je toch veel belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Omeletten en pannenkoekjes

Een andere optie is om te lunchen met een flinke omelet, eventueel met wat vlees of gevuld met een goede portie groenten. Eieren leveren onder andere jodium, een stof die veel mensen normaal gesproken uit brood halen. Wie liever een zoete maaltijd heeft, kan van eieren ook heerlijke gezonde pannenkoeken maken, bijvoorbeeld door ze met een geprakte banaan te mengen voor een heerlijk zoet en vezelrijk beslag. Serveer ze met wat fruit en je hebt een eiwitrijke broodvervanger voor op een luie zondag!

Overzicht met broodvervangers

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het dus prima mogelijk om de goede stoffen uit brood uit andere voedingsmiddelen te halen. Tot slot hieronder nog een overzicht met goede broodvervangers.

  • Maaltijdsalade
  • Quinoa (salade)
  • Boekweitpannenkoeken
  • Havermout
  • Groente en fruit smoothie
  • Havermout pannenkoeken
  • Verse soepen
  • Spelt- of roggebrood
  • Omelet met veel groente

Wat eet jij morgen als broodvervanger?

 

bron: drogespieren.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu