Gezonder eten met je gezin?

gezond gezin2Tips om gezonder te eten voor jou en je gezin

De keuzes die we maken zijn vaak impulsen. Terwijl we toch echt dagelijks goede keuzes zouden moeten maken. Niet makkelijk, want hoe doe je dat? Bedenk dat je altijd de keuze hebt. De keuze om als je uit eten gaat niet meteen voorgerecht, hoofdgerecht én dessert te bestellen. De keuze om vriendelijk te bedanken voor die lekkere maar ongezonde reep bij de kassa, die nog snel voor één euro wordt aangeboden. De keuze om regelmatig een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Met kinderen boodschappen doen lijkt op zich al een uitdaging. Een paar tips om de supermarkt te trotseren met kinderen:

  • Zet je kinderen zo lang mogelijk in het karretje. Zo bespaar je jezelf de nodige stress bij al dat lekkers dat weer terug het rek in moet, met de nodige driftbuien als gevolg.
  • Ga meteen naar de gezonde afdelingen zoals groenten en fruit: Maak er een leuk uitje van binnen die afdeling, zoek bijvoorbeeld Barbara de banaan, Louis de kiwi. Appelfrietjes doen het prima als gezond 4-uurtje.
  • Maak thuis alvast een lijstje.
  • Laat je kinderen helpen zoeken in de supermarkt. Zo letten ze minder op andere ongezonde lekkernijen en zoeken ze bijvoorbeeld flink mee naar de melk.

Zo laat je je kinderen zonder moeite gezonder eten

Toegegeven, iedereen heeft wel eens een drukke (of ellendige) dag achter de rug. En dan heb je soms even geen zin om gezond te koken. Probeer het toch.. Ga gezellig met je kinderen aan tafel zitten en maak samen iets klaar. Wedden dat je rothumeur snel weg is?! Trouwens, wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gezonder is om minder koolhydraten en suiker te eten. Laat dus gerust af en toe aardappelen, rijst en pasta weg. Met alleen een stukje vlees, vis of kip en wat roerbakgroenten tover je binnen no-time een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel!

Je kinderen vinden het heerlijk om jouw aandacht te hebben! Bovendien eten ze vaak beter als ze zélf meegeholpen hebben. Zo maakte ik vroeger met mijn moeder salades in de vorm van een tuin. Je kent dat wel: de sla is het gras, de boontjes vormen een pad naar de paddenstoel (gemaakt uit een hardgekookt eitje met een schijfje tomaat op) mét witte stippen zoals in de kinderliedjes (stippen = dressing of witte ongezoete yoghurt). Zelfs een pad met kiezels (erwten) en een zandbak (maïs of pijnboompitjes) kunnen in deze ‘tuin’.
Serveer groenten en fruit in kleurrijke schalen, want uit een onderzoek van hoogleraar Brian Wansink blijkt dat er dan dubbel zo veel van wordt gegeten.

Een goede voorbereiding is het halve werk

De boog kan niet altijd gespannen staan! Gun jezelf af en toe een dag waarop je niet achter het fornuis hoeft te staan! Als je dat op voorhand inplant, hoef je niet aan het fastfood. Kook gewoon zo nu en dan een dubbele portie van een gezonde maaltijd. En vries de extra portie in. Zo heb je 1 keer werk en kun je 2 keer genieten van lekker en gezond eten. Als je hetzelfde gerecht kant-en-klaar koopt, is het industrieel bereid. Dat betekent ongezonde toevoegingen, zoals suiker, zetmeel, vet en zout.

Nog enkele tips die je kunnen helpen om gezonder te eten:

  • Koop afgepaste hoeveelheden. Vraag bij de slager een gewicht en geen aantal stuks. Dus niet 3 stukken vlees zoals ze bij de slager liggen, voor 3 personen, want dat kan best 500g vlees zijn.
  • Drink 1.5 liter water per dag
  • Voorzie altijd een ruime hoeveelheid groenten. Reken zeker 200g per persoon. (Het overschot serveer je morgen, samen met nieuwe groenten. Zo heb je keuze en eet je vaak meer groenten. Of verwerk het overschot in soep.)
  • Soep is een perfecte hongerstiller. Maak verse soep, zonder bindmiddel, vermicelli en vlees. Zo vermijd je dat je tijdens het koken stiekem aan de chips of de kaasjes zit.
  • Kook gepaste hoeveelheden aardappelen/rijst/pasta. Wees niet bang dat je tekort gaat hebben, je overschat vaker dan je denkt, want je hebt honger. En uiteindelijk eten we meestal toch de pannen leeg. Weeg eens een keer hoeveel aardappelen je schilt voor je gezin. Is er veel over? Schil de volgende keer iets minder. Het overschot wordt vaak als extraatje ’s avonds gegeten of weggegooid!
  • Als jou iets lekkers aangeboden wordt, vraag je dan af of het ‘de zonde waard is’, of je hier ‘echt wel zin in hebt’. Vriendelijk bedanken is niet onbeleefd. Je hoeft je niet te verantwoorden over je keuze om geen taart te eten.

Eet jij al erg gezond maar lukt het je toch niet een gezond gewicht te bereiken, neem dan eens vrijblijvend contact  op over de mogelijkheden van het PowerSlim dieet.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu