Hoe gezond zijn eieren?

ei6Het hele ei eten? Of het eigeel laten staan?

Eieren behoren misschien wel tot de minst begrepen voeding van de laatste dertig jaar. Er doen al decennia lang allerlei verhalen de ronde dat eieren, en dan met name eidooiers, om verschillende redenen slecht zouden zijn voor je gezondheid. Als gevolg hiervan eten veel mensen geen eieren of alleen het eiwit, en gooien de eidooier weg omdat ze denken dat ze er dik van worden en een te hoog cholesterolgehalte van krijgen. Toch gooien ze daarmee het meest waardevolle deel van het ei weg… De hoogste tijd dus om alle fabels over eieren maar eens op een rij te zetten, want eieren zitten vol met stoffen die erg goed zijn om je lichaam gezond te houden!

De 4 grootste misverstanden over eieren

  1. Ze zijn slecht voor je cholesterol

Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat mensen die regelmatig eieren aten helemaal geen verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. De reden hiervoor is dat als je voeding eet met een hoog cholesterol, zoals eieren, je lichaam de eigen productie van cholesterol verlaagt om zo een nieuwe balans te creëren. Als je daarentegen niet voldoende cholesterol binnen krijgt gaat je lichaam zelf meer cholesterol aanmaken omdat het lichaam dit nodig heeft om een aantal vitale functies van het lichaam goed te laten werken

  1. Van eieren word je dik

Alhoewel eieren, net als elke andere voeding vol goede voedingsstoffen, een bepaalde hoeveelheid calorieën telt, bevatten de calorieën van de dooier van het ei zo’n hoge dichtheid in microvoedingsstoffen dat je daarmee de algehele dichtheid in microvoedingsstoffen per calorie in je voedingspatroon verhoogt. Het betekent dat je je hongergevoel reguleert voor de rest van de dag, zodat je op die dag in totaal veel minder calorieën eet. Daarnaast zorgen de gezonde vetten in de eidooier ervoor dat je vetverbrandende hormonen op het juiste niveau blijven. Het extra (gezonde) vet en de calorieën die in het ei zitten hebben zelfs zo’n hoge voedingsdichtheid dat ze de vetverbranding in het lichaam stimuleren! In een recent gepubliceerd onderzoek werd een groep mensen die ontbijten met eieren vergeleken met een groep mensen die ontbijten met brood of ontbijtgranen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de ei-eters gewicht verloren of hun gewicht op een gezond niveau wisten te houden, terwijl de brood/ontbijtgranen-eters aankwamen. Men nam aan dat dit kwam omdat de ei-eters gedurende de dag minder calorieën binnen kregen omdat zij langer een verzadigd gevoel hadden in vergelijking met de andere groep, die meer last had van sterke bloedsuikerschommelingen en een onbedwingbare trek in eten.

  1. De eidooier is het meest ongezonde deel van het ei en kun je beter niet eten

Om een of andere reden is ooit de hardnekkige fabel de wereld in geholpen dat de eidooier het meest ongezonde deel van het ei is. Als gevolg daarvan gooien veel mensen de eidooier weg en eten alleen het eiwit of kopen kant-en-klaar eiwit in de supermarkt. Wat zij niet weten is dat de eidooier juist het gezondste deel van het ei is, want deze barst van de vitamines, antioxidanten en gezonde vetzuren. Het eiwit alleen bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig goede voedingsstoffen en het eiwitgehalte is niet zo krachtig zonder de aanwezigheid van de eidooier.

  1. Eieren bevatten weinig gezonde voedingsstoffen

Eieren behoren tot de gezondste dierlijke producten die je kan eten en kunnen met recht een Superfood worden genoemd:

  • Eieren zijn een perfecte bron van eiwitten.
  • In eieren zit choline, een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor een gezonde hersenfunctie en helpt bij de vermindering van ontstekingen en het hart- en bloedvatenstelsel reguleert. Als je twee grote eieren per dag eet krijg je dagelijks gemiddeld 252 mg choline binnen.
  • Onderzoeken hebben laten zien dat het eten van eieren het risico op hartaanvallen en hersenbloedingen vermindert omdat het soort eiwit dat in eieren zit de tijdsduur verlengt waarin fibrinogeen (een eiwit dat in het bloed zit) wordt omgezet in fibrine.
  • In eieren zit meer luteïne dan in de meeste groene groenten. Luteïne is een caroteenachtige stof waarvan men vermoedt dat deze helpt je te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt) en staar. Het type luteïne dat in eieren zit wordt makkelijker opgenomen door ons lichaam dan de luteïne in groenten. Daarnaast zit er in eieren zeaxanthine, dat ook beschermt tegen maculaire degeneratie.
  • Eieren zitten vol verschillende soorten vitamine B, ijzer en foliumzuur. Foliumzuur is met name een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen, omdat het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en een rol speelt bij de aanmaak van genetisch materiaal in alle delen van het lichaam. Dankzij het hoge zwavel- en vitamine B12 gehalte zijn eieren ook goed voor haren en nagels.
  • Mogelijk dragen eieren bij aan de bescherming tegen borstkanker. In een onderzoek is aangetoond dat tienermeisjes die veel eieren, plantaardige oliën en vezels eten minder kans hebben om op latere leeftijd borstkanker te krijgen. De wetenschappers stelden daarbij vast dat het eten van één ei per dag leidt tot 18% minder kans op borstkanker

Het mag wel duidelijk zijn dat het eten van eieren allesbehalve ongezond is. Dus mocht iemand je in de toekomst willen vertellen dat je beter geen eieren of alleen het eiwit van een ei kan eten dan kun je dat goedbedoelde advies beter negeren. Eieren zijn een gezonde, natuurlijke en goedkope voedingsbron die je lichaam voorziet van veel eiwitten, vitamines en mineralen die je elke dag nodig hebt om gezond te blijven.

Kun je teveel ei eten?

Wie niet overgevoelig is voor eieren en een gezond en gevarieerd voedingspatroon heeft mag zonder bezwaar elke dag een ei eten. Vegetariërs mogen zelfs twee keer per dag ei eten, om zo dagelijks voldoende eiwitten en B-vitamines binnen te krijgen.

Maar voordat je dagelijks een of twee eieren gaat eten zou je eerst voor jezelf moeten bepalen of jouw lichaam ze wel kan verdragen. Eieren behoren namelijk tot de groep van meest voorkomende allergenen, wat betekent dat de kans bestaat dat je overgevoelig bent voor eieren, soms zelfs zonder dat je daar zelf bewust van bent. De symptomen van overgevoeligheid voor ei zijn heel divers. Sommige mensen vertonen vlak na het eten ervan een allergische reactie, terwijl anderen pas na enkele uren of zelfs dagen kampen met vermoeidheidsklachten en futloosheid. Mocht jij het vermoeden hebben dat je overgevoelig bent voor ei dan zou je kunnen overwegen een voedselintolearantietest te doen. Mensen waarbij is vastgesteld dat ze overgevoelig zijn voor eieren kunnen het ze het beste helemaal laten staan.

 

Met dank aan Jesse van der Velde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu