Hollandse Nieuwe: de haring is er!

Haring met uitjeDe eerste nieuwe haring is er weer! Lekker vet en oergezond, dat weten we allemaal. Hollanders eten hem graag, dit rauwe visje. Met een uitje en een schijfje zoetzuur, lekker ouderwets. Haring staat dan ook al jaren op nummer 1 in de top 10 van favoriete vissen.

Haring, al eeuwenlang een delicatesse

‘Haring in het land, dokter aan de kant.’ Het oude gezegde is geen hol rijmpje, want haring -net als vis in het algemeen- vormt een rijke bron van voedingsstoffen. Zo zijn de eiwitten die in vis voorkomen van hoge kwaliteit en hebben een gunstig effect op je spieren, organen, je zenuwstelsel en de samenstelling van je bloed.

Wetenswaardigheden over haring

Haring kan 40 cm lang worden en zo’n 8-10 jaar oud. Maar de volwassen haringen die tegenwoordig gevangen worden, zijn niet groter dan zo’n 20-25 cm. Noordzee-haring is na 2-3 jaar volwassen: rijp om te paaien en dan ongeveer 20 cm lang. In de herfst vormt zich hom in de mannetjes en kuit in de vrouwtjes. In december zetten de vrouwtjes het kuit af in zee – één vrouwtjesharing kan meer dan 100.000 eitjes produceren – en vindt de bevruchting verder buiten de vissen plaats.

Haring kaken

Na het paaien zijn haringen erg mager, maar dit komt in het voorjaar weer helemaal goed. Met genoeg plankton kan hij zich dan elke dag 2% vetter eten. Als in mei het vetgehalte van de haring weer op peil is – tenminste 16% – kan de visserij op haring beginnen. Vroeger werd de haring aan boord gekaakt, tegenwoordig wordt de meeste haring aan boord direct gekoeld en dan aan wal gekaakt. Bij het kaken, dat steeds vaker gedaan wordt door razendsnelle robots, worden de kieuwen (kaken), de ingewanden en de keel van de haring verwijderd. De vis kan zo ontbloeden en krijgt blank visvlees. Alleen de alvleesklier blijft zitten. Deze klier produceert een enzym dat de rijping op gang brengt, die de Hollandse Nieuwe zijn eigen smaak, geur en structuur geeft.

Rijk aan omega-3

Het vet van de haring bestaat voor een voornaam deel uit onverzadigde vetzuren (omega-3). Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en verlagen het risico op hart- en vaatproblemen. Ook zijn er aanwijzingen dat de vetzuren dementie helpen voorkomen en de kans op diabetes mellitus verkleinen. Daarnaast zijn de vetten van belang voor de ontwikkeling van de hersenen. De vetten dragen bij aan het goed functioneren van de wanden van de hersencellen. Om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid omega-3 vetten van 450 mg te komen, heb je al genoeg aan 2 haringen per week.

Voedingswaarden haring

Per 100 gram bevat haring gemiddeld de volgende voedingsstoffen:

  • 16 gram vet*
  • 18 gram proteïne (eiwitten)
  • Een reeks vitaminen: A1, B1, B2, B6, B12, C, D en E.
  • Calorieën per 100 gram: 222 kcal / 932 kJ

* Het vetgehalte varieert en hangt mede af van het moment van de vangst.

Recepttips:

Haringtartaar op roggebrood
Sandwich met haring en radijs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu