Koolhydraten: ben jij verslaafd?

Patat Ken je dat? Je bent net klaar met je (avond)eten, je zit vrij vol (lees: soms kan er een knoopje los) en toch heb je zin in IETS! Iets lekkers. Een toetje, chocolade, koekjes, in ieder geval iets zoets. Je eindigt met een opgeblazen buik, inclusief schuldgvoel en lusteloosheid. Je vraagt je af hoe dat kan. Je hebt genoeg gegeten. Waarom dan toch die drang om door te eten? En dan vooral iets met veel koolhydraten?

Herkenbaar?

Niet iedereen is koolhydraatgevoelig. Maar er zullen heel wat mensen zijn bij wie nu een lampje gaat branden. Wat kunnen de klachten zijn?

  • Het gevoel iets te moeten eten om maar niet slap te worden (vaak de hele dag door), vaak moeten geeuwen, je hebt vaak zin in koolhydraatrijk voedsel
  • Na iets eten je heel even goed voelen en al snel weer ‘slecht’ zodat je weer de neiging hebt maar iets te eten (klinkt bijna als een verslaving, toch?)
  • Moeite met concentreren
  • Lome benen
  • Duizelig gevoel

Met deze vage klachten weten veel huisartsen geen raad. Gelukkig zijn er genoeg artsen die bekend zijn met ”Hypoglykemie” zonder dat je diabetes hebt (niet alle artsen kennen deze term al). Om een diagnose te stellen moet een dag lang je bloedsuiker gemeten worden op verschillende momenten. Uit een dergelijke test blijkt vaak dat inderdaad de bloedsuikerstofwisseling verstoord en vaak te laag is.

Maar wat is hypoglykemie nu precies?

Alles wat we eten wordt omgezet in glucose, in de volksmond ook wel suiker genoemd. Door te eten stijgt de bloedsuikerspiegel en hij daalt weer door lichamelijke of geestelijke inspanning. Twee hormonen zijn verantwoordelijk voor het in balans hiervan, namelijk insuline en glucagon.

Insuline zorgt ervoor dat teveel aan suikers (koolhydraten) na het eten wordt opgeslagen in je lever en spieren. Glucagon helpt om na inspanning weer suiker vrij te maken en in je bloedbaan te brengen. Deze hormonen zorgen er samen voor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft, namelijk tussen 4,0 en 8,0 mmol/l.

Als we een maaltijd gebruiken met koolhydraten (pasta, brood, koek), maakt onze alvleesklier dus insuline aan en zorgt dat de glucose uit ons bloed in onze cellen wordt opgenomen. Bij diabetes maakt je alvleesklier te weinig aan of reageert niet voldoende op de insuline, waardoor je bloedsuikerspiegel te hoog wordt. Bij hypoglykemie wordt er juist te veel insuline aangemaakt of gaat de aanmaak ervan te lang door, waardoor er juist een tekort aan glucose in het bloed ontstaat en de bloedsuikerspiegel te laag wordt.

Dat kan klachten geven zoals:

  • hongergevoel (je lichaam probeert via de ‘makkelijke’ weg het tekort aan glucose op te lossen door meer te gaan eten, oftewel je ontwikkelt een verslaving aan koolhydraten)
  • beven
  • concentratiestoornissen
  • hartkloppingen
  • overmatig emotionele reacties
  • transpiratie
  • vermoeidheid
  • zwakte

Wat kun je er aan doen?

Met het koolhydraatrijke eetgedrag van tegenwoordig komt een stoornis van de suikerstofwisseling vaak voor. Maar wat kun je eraan doen? Er is eigenlijk maar één manier: je voeding aanpassen!

Jarenlang aten we volgens de richtlijnen van de schijf van vijf: in de ochtend brood, tussen de middag brood, in de avond aardappelen, pasta etc. en tussendoor liga, sultana of fruit. En als ik dan weer eens ging lijnen, dan kwamen de vetvrije toetjes en alle andere producten waarvan ik dacht dat ze gezond waren (maar intussen boordevol suiker) in huis. En wie denkt of dacht nu niet gezond bezig te zijn op deze manier? Zo werd het ons immers ‘geleerd’.

Op zich zijn brood en fruit natuurlijk niet ongezond, maar als je het de hele dag door eet, moet je lichaam constant deze suikerpieken opvangen. Waardoor je alvleesklier overbelast raakt. Dit geeft uiteindelijk klachten. Als je wilt afvallen, lukt het op deze manier al helemaal niet, want je hebt eigenlijk constant honger. En je bent niet de enige!

Hierbij een aantal tips:

Eet regelmatig. Het beste is om 5 tot 6 keer per dag kleinere maaltijden te gebruiken. Op deze manier stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel en kan je lichaam makkelijker de balans weer vinden.

Vermijd (geraffineerde) suikers en beperk de koolhydraten. Op deze manier voorkom je snelle stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel.

Eet eiwitrijke tussendoortjes. Dit zorgt voor een verzadigd gevoel en door eiwit wordt de suiker langzamer opgenomen in je bloed. Hierdoor worden suiker pieken en dalen veel minder en blijft je bloedsuiker meer constant zoals het hoort.

Eet producten met een lage glycemische index. Lees ook: Blijvend slank: nooit meer jojo-en.

Eet gezonde vetten.. Ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel en hebben naast eiwitten de minste invloed op de bloedsuikerspiegel. Eet deze wel met mate, omdat ze wel vrij hoog zijn in de calorietjes.

Herken jij jezelf hierin en wil je ook een gezond en koolhydraatarm voedingspatroon aanleren? Dan kun je altijd contact met me opnemen. Ik ben PowerSlim voedingscoach en kan je leren hoe er mee om te gaan.

P.S. Nog even om te herhalen: Hypoglykemie is een lichte suikerstofwisselingsstoornis die (nog) niets te maken heeft met diabetes. Bij diabetes is er een gebrek aan insuline, bij deze stoornis niet. Bij diabetespatiënten komt een te laag bloedsuikergehalte door een te hoge dosering van de bloedsuikerverlagende medicatie en/of door te weinig voedsel inname.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu