Ontbijten: hoe belangrijk is dat?

Gezond ontbijt 2Hou je van lekker eten en wil je afvallen? Dan heb ik goed nieuws voor je! Wil je op gewicht blijven, ga dan ’s morgens voor een lekker ontbijtje, zodat je in de loop van de dag minder zin hebt in ‘verboden’ lekkernijen.

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een bedelaar

Als het om lijnen. op gewicht blijven, of een dieet gaat, is het gemakkelijker om je gewicht op peil te houden als je jezelf ’s morgens niet tekort doet. Staat je stofwisseling ’s nachts op een laag pitje, ’s morgens draait die op volle toeren. En daar moet je gebruik van maken. Niets nieuws eigenlijk, je kent wel het gezegde: ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een bedelaar.

Als je stevig ontbijt heb je overdag minder lekkere trek

Een goed ontbijt verschaft je niet alleen de nodige calorieën (energie) om de dag door te komen, maar maakt het je ook gemakkelijker om in de loop van de dag van snacks en ander ‘verboden’ (lees: te vet, suikerrijk, ongezond) voedsel af te blijven. Uit een onderzoek van de Universiteit van Tel Aviv dat onder leiding van Daniela Jakubowicz is uitgevoerd komt naar voren dat tijdens de eerste maaltijd van de dag het hongerhormoonniveau (ghreline) het beste geregeld wordt. Een goed ontbijt zou de productie van het hongerhormoon afremmen zodat er minder snel een hongergevoel optreedt. Met andere woorden, als je stevig ontbijt heb je overdag minder trek.

De universiteit van Tel Aviv heeft in dit kader een onderzoek uitgevoerd onder 193 mensen die allemaal een dieet met hetzelfde aantal calorieën volgden. Het enige verschil was dat de calorieën anders over de dag waren verdeeld. Een deel van de deelnemers aan het onderzoek nam tijdens de dieetperiode een ‘mager’ ontbijtje tot zich, het ontbijt van de andere deelnemers bevatte het dubbele aantal calorieën. Het is ook heel gezond gebleken om in ieder geval een ei bij je ontbijt te eten. Het eten van ei(eren) bij het ontbijt verlaagt de calorie-inname gedurende de rest van de dag. Eiwitten voeden enorm.

Lekker ontbijten om je (streef)gewicht vast te houden

Alle deelnemers waren na verloop van tijd afgevallen, maar de verschillen deden zich vooral voor in de periode daarna: de periode waarin de bereikte resultaten moeten worden vastgehouden. Want daarin zit bij lijnen vaak de moeilijkheid. Afvallen lukt nog wel, maar je gewicht op de lange termijn op peil houden is een bekend knelpunt.

Welnu, uit het onderzoek van Jakubowicz is gebleken dat de mensen die ’s morgens een stevig én lekker ontbijt tot zich namen minder moeite hadden om hun gewicht op peil te houden. Juist door goed en lekker te ontbijten voorkom je dat je in de loop van de dag uit de band springt. Want als je jezelf alle lekkernijen ontzegt, dan blijf je er steeds maar aan denken en begin je er vroeg of laat toch weer aan. Door ’s morgens goed, voedzaam en lekker te eten, lift je mee op je snelle stofwisseling en zwak je die ‘lekkere trek’ af.

Dit laat maar weer eens zien dat je gewicht op peil houden niet een kwestie is van lekkere dingen en voedingsmiddelen schrappen, maar dat je er realistisch en verstandig (lees: gezond) mee om moet gaan en er een levensstijl van moet maken. In mijn praktijk blijkt dat de meeste mensen te weinig eten! Als je te weinig eet, wordt je stofwisseling steeds trager en verbrandt het lichaam niets meer. Als je jezelf van alles verbiedt, doe je je lichaam tekort en bereik je bovendien geen duurzame resultaten. Bovendien heeft het geen zin om maaltijden over te slaan en al helemaal niet het ontbijt. Ontbijten als een keizer… weet je nog?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu