Peulvruchten, waarom zou je ze eten?

PeulvruchtenDe Gezondheidsraad adviseert om wekelijks peulvruchten te eten. Maar waarom?

Mij hoor je niet klagen, want ik ben dol op linzen, peultjes, kidneybonen, witte bonen en noem maar op. Maar mijn favoriet zijn toch zeker bruine bonen!  Echter heeft deze bekentenis al vanaf de basisschool voor veel verbaasde en gruwelende blikken gezorgd.  En wie kent het bekende gezegde van Bartje ‘Ik bid niet veur brune bonen’ niet? Peulvruchten zijn over het algemeen niet erg populair blijkt uit de meest recente voedselconsumptiepeiling. Het eten van peulvruchten is echter wel iets wat de laatste jaren steeds vaker geadviseerd wordt door voedingsdeskundigen. Maar wat zijn het nu precies? Wat kun je ermee en passen peulvruchten in een koolhydraatarm dieet?

Peulvruchten, wat zijn het precies?

Het zijn in feite zaden of zaden met een omhulsel, afkomstig van een vlinderbloemige plant.

Je kunt ze indelen in 5 groepen:

  1. Vers: doperwten, peulen, snijbonen, sperziebonen, tuinbonen en kousenband.
  2. Gedroogde of geconserveerd: bruine en witte bonen, grauwe en groene erwten, kapucijners, kievitsbonen, limabonen, linzen, rode- en zwarte nierbonen (kidneybonen) en spliterwten.
  3. Kiemgroente: adukiboontjes, alfalfa, kikkererwten, taugé.
  4. Sojaproducten: miso, sojabonen, sojadrink, sojameel, sojasaus, tempé en tofu.
  5. Pinda’s.

Waarom zou je peulvruchten eten?

Uit onderzoek van de Gezondheidsraad in Nederland is met grote bewijskracht gebleken dat consumptie van peulvruchten leidt tot een verlaging van het (slechte) LDL-cholesterol. Bonen en erwten zijn rijk aan eiwitten, ze bevatten veel mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitaminen, zitten vol met gezonde voedingsvezels en ze vullen daardoor ook goed.  Ook hebben ze een lage Glycemische index. Hierover kun je meer lezen in het artikel: Blijvend slank: nooit meer jojo-en. Bovendien zijn peulvruchten (vooral in gedroogde vorm) ook nog eens heel betaalbaar.

Peulvruchten zitten boordevol gezondheidsvoordelen dus, maar let wel even op als je aan het afvallen bent: ze bevatten ook koolhydraten.

Als je op je streefgewicht bent passen ze prima in een gezond voedingspatroon, maar eet ze dan in plaats van een andere zetmeelbron zoals brood, aardappelen, rijst of pasta.

Hoe kan je peulvruchten het beste bereiden?

Over het algemeen kun je ze beter niet rauw eten, ze bevatten namelijk van nature een gifstof: lecithine. Dit klinkt heel eng, maar als je de bonen eerst een nachtje laat weken in water en ze vervolgens (lang!) kookt dan maak je deze onschadelijk. Hoe lang je de bonen moet koken hangt af van de soort die je gebruikt, maar trek er minimaal 45 minuten voor uit. Dus daar moet je als multifunctionele powervrouw ook maar weer net de tijd voor hebben.

Bonen of erwten uit de diepvries, pot of blik kun je gelukkig wel meteen gebruiken. Spoel alleen wel de bonen uit een blik of potje altijd even goed af met stromend water. Je kunt ze dan koud verwerken in bijvoorbeeld een lekkere salade, of maak van kikkererwten eens zelfgemaakte humus. Peulvruchten zijn ook goed in warme gerechten te gebruiken, wat dacht je van een soep of  een stoofschotel?

En hoe zit het dan met soja?

Tofu kun je prima gebruiken in een gezond (vegetarisch) voedingspatroon. En voor de PowerSlimmers: vanaf fase 2 kun je in plaats van melk of yoghurt eens een glas sojadrink naturel nemen of een schaaltje sojayoghurt eten. Let alleen op dat je de versie zonder suiker neemt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.
Rating

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu